Łódzka Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla łódzkiego odcinka linii dużych prędkości Warszawa – Łódź. To ostatni fragment kluczowej dla CPK linii, który nie miał dotychczas takiej decyzji. Dalszy harmonogram inwestycji będzie zależał od wyników zapowiedzianego przez rząd audytu.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji nosi datę 26 stycznia. Na stronie internetowej RDOŚ opublikowano ją dziś (30 stycznia) rano. Strony postępowania mają dwa tygodnie na składanie ewentualnych odwołań.
Nowa linia 85 będzie łączyła Warszawę i CPK z rejonem przystanku Łódź Niciarniana. W tym właśnie miejscu od linii 17 odgałęziają się dwa dodatkowe tory, biegnące do podziemnej stacji Łódź Fabryczna – przygotowano je właśnie z myślą o przyszłej KDP. Odcinek Łódź – węzeł CPK ma liczyć 76 km długości. Przewidziano budowę łącznic, zapewniających możliwość zjazdu na linię 11 lub na stację Łódź Widzew przez jej głowicę wschodnią. Prędkość maksymalna ma wynosić 250 km/h.
W maju ubiegłego roku spółka CPK ogłosiła przetargi na prace przygotowawcze (rozbiórki, wycinka roślinności oraz badania geologiczne) między innymi dla tego właśnie odcinka. Zapowiadano wówczas przejazd pierwszych pociągów na
rok 2028. - Co do harmonogramów, nie sposób deklarować szczegółów przed zakończeniem audytu w spółce CPK - odpowiada dziś na nasze pytanie rzecznik CPK Konrad Majszyk. Komponent kolejowy będzie podlegał weryfikacji na równi z pozostałymi elementami programu CPK. Postępowania dotyczące audytów mają zostać ogłoszone w ciągu najbliższych dni, a ich wstępne wyniki - według zapowiedzi pełnomocnika rządu - mogą być znane w pierwszym kwartale.
Linia dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź będzie najważniejszą częścią „komponentu kolejowego” CPK. Bez jej budowy obsługa lotniska koleją pasażerską nie byłaby możliwa. Jej dalszym odcinkiem będzie łódzki tunel KDP, którego budowa jest najbardziej zaawansowana z całej inwestycji – zaczęły się już
prace towarzyszące.
Poprzednio, w grudniu, warszawska RDOŚ wydała podobną decyzję dla odcinka
Warszawa Zachodnia – CPK. Dokument nie obejmował węzła przy lotnisku – decyzję dla niego wydano bowiem jeszcze wcześniej,
w lipcu ubiegłego roku.